jueves, abril 06, 2006

Aguijón para la conciencia periodística



Jueves, 6 de abril de 2006
Por Mario Alegre Barrios
malegre@elnuevodia.com


Maestra de muchos no sólo por lo que enseña en el aula, sino también por el ejemplo de la ardiente pasión con la que ha abrazado el periodismo desde hace más de dos décadas, la doctora Milagros Acevedo Cruz ama pocas cosas tanto como la palabra escrita.

Fruto de este acendrado afecto es Muchas preguntas y algunas respuestas: La ética mediática, libro publicado por la editorial Plaza Mayor que será presentado hoy a partir de las 7 de la noche en Casa Blanca, al final de la calle San Sebastián del Viejo San Juan, rito que será compartido a dúo por los periodistas Jesús Dávila y José Javier Pérez.

Catedrática de la Escuela de Comunicación de la Universidad de Puerto Rico donde enseña desde 1983, Mila vacila al explicar la génesis de su vocación periodística, aunque asegura que desde muy niña le apasiona escribir por una razón fundamental: su pasión por la lectura. “A los 4 años ya leía de corrido”, recuerda con una sonrisa. “Creo que todavía me gusta más leer que escribir… no me puedo acostar sin leer”.

Así empezó a andar el camino que la ha traído hasta la publicación de su segundo libro. El primero fue Manual para periodistas, nacido en el 2000, y ambos han sido consecuencias lógicas de sus vivencias en al salón de clases como parte de una trayectoria que tuvo sus primeros signos en los diarios que de niña Mila llenaba, sin desear conscientemente ser escritora. “Nunca pensé en eso y menos aún en ser profesora”, reconoce. “De hecho, ni a mis muñecas les di clases. Por eso me sorprendió tanto descubrir la magia inmensa que hay en la enseñanza y las enormes satisfacciones que derivo de ese ejercicio”.

Antes que la pedagogía llegó el periodismo, con un doctorado de la Universidad de Navarra que, pese a la excelencia académica que le proveyó, no la preparó para el tránsito de la academia al mundo real.

Si bien reconoce que en ese cruce hubo cierto desencanto al confrontar lo que había idealizado con lo que encontró en la práctica, Mila sabe también que esto es algo que seguramente ocurre en todas las profesiones que se abrazan por verdadera vocación, como parte del proceso que empieza con la ilusión y desemboca en la confrontación con esas verdades que no siempre guardan correspondencia con lo imaginado. “Uno idealiza la profesión y lo que quiere hacer el resto de la vida”, apunta. “Se sale de la academia con unas expectativas, con unos sueños que no siempre se cumplen. No obstante me reconcilié pronto con eso porque aprendí a disfrutarlo, a pesar de las circunstancias”.

Mila regresó de España recién graduada en una época en la que era muy difícil conseguir trabajo en el mundo de las comunicaciones. Empezó a trabajar en la Oficina de Prensa del Senado y posteriormente escribió para El Reportero y también en El Nuevo Día, hasta que el destino la llevó a solicitar empleo como profesora en la Escuela de Comunicación Pública de la UPR en 1983. “Estaba en el Senado cuando me ofrecieron trabajar en Suplementos de El Nuevo Día”, recuerda. “Ansiaba trabajar en un periódico porque no siento afinidad alguna con los medios electrónicos. Acepté y luego llegó la oferta para ir a la Universidad de Puerto Rico. Tenía en la cabeza que mi doctorado sólo se justificaba si me dedicaba a la enseñanza y por eso fue que solicité el trabajo en la Universidad, sin muchos deseos de que me aceptaran, pero sí con la esperanza de que ese ejercicio liberaba mi conciencia de, al menos, justificar el doctorado. Para mi sorpresa, me aceptaron con un contrato de un año y ya han pasado 23”.

Mila asegura que “si vuelvo a nacer, vuelvo a ser periodista… de eso no tengo la menor duda”, con la misma convicción que reitera su fascinación por la enseñanza. “Fue una revelación que todavía me conmueve”, asevera. “Enseño algo que me encanta y que me hace estar al día… tengo mi casa llena de libros. En fin, no sé explicarlo… no obstante, al día de hoy sigo pensando que soy más periodista que profesora”.

Consecuencia -al igual que el primer libro- de la comunión de sus pasiones por el periodismo y la enseñanza, La ética mediática tiene como génesis el goce que Mila experimentó en su clase de ética mientras estudiaba en la Universidad de Navarra. “Tomar esa clase fue también una revelación, sobre todo al comparar esos principios con las actitudes que veo en la manera como muchos periodistas manejan la ética en la profesión”, acota. “Luego de tomar un taller sobre ética en Estados Unidos, decidí plantearle a la Universidad de Puerto Rico la posibilidad de crear una clase sobre este concepto para la Escuela de Comunicación, donde nunca se había dado una clase de esta naturaleza. Lo aceptaron y así empezó todo… tenía infinidad de notas, vídeos y otros recursos, de los cuales perdí muchos con el huracán Georges. Seguí enriqueciendo lo que quedó hasta que pedí otra sabática para este segundo libro, que es un decantando de los diez años que tiene la clase”.

La autora reconoce que quizá la parte más ardua del proceso fue saber cuando parar y que en eso su editora -Patricia Gutiérrez, de Plaza Mayor- fue de una gran ayuda. “Cada día encontraba más y más material que pude haber incluido, pero nunca hubiera terminado”, acepta sonreída. “Todavía ahora, cuando lo leo, pienso que pude haber incorporado muchas cosas más, pero entiendo también que eso es por mis afanes perfeccionistas.”

Quizás una de las grandes virtudes se adivina desde la portada misma del libro a través del enunciado que precede al título: “Muchas preguntas y algunas respuestas…” por la enriquecedora promesa que entraña para el lector el hecho de encontrar en el texto, de manera articulada y orgánica, diversas cuestiones que deberían ser la voz de la conciencia perpetua del periodista a la hora de ejercer el oficio. Si se agradecen las respuestas que Mila nos ofrece, más se agradecen las preguntas que lanza como aguijones para invitar a la reflexión.

“Espero que así sea… tengo la certeza de que en estos momentos no sólo es importante que se hable de ética en el ejercicio periodístico, sino que es vital”, asegura. “Te confieso que tengo frustraciones en el salón de clases y es natural: los estudiantes están empezando y necesitan aclarar muchas cosas en sus vidas, entre ellas si el periodismo es realmente lo que quieren. A veces no veo un interés genuino por aprender… hay excepciones y en ellas me concentro, en aquellos estudiantes que adivino cierta pasión. Respeto tanto esto que a veces me agobia y me mortifica mucho también cuando veo a muchos profesionales que no lo toman en serio. A pesar de la urgencia que por su naturaleza tiene el periodismo, es necesario que cada cual se detenga cinco minutos a reflexionar sobre la trascendencia que tienen las notas que escribe y el efecto irreparable que puede tener si no se ejerce un cuidado extremo en los conceptos éticos que deben regir cada vez que se sientan a redactar una noticia”.

Asimismo, Mila comenta que sufre cuando muchos dicen que estudiar ética no es necesario porque la que es aplicable es la ética personal del propio periodista, ya que eso deja muchas puertas abiertas y es como quitar un semáforo en un cruce de calles. “Sí, cada cual tiene sus habilidades y la mejor intención de no ocasionar un accidente, pero hace falta un sistema mayor que regule el comportamiento”, sostiene. “Eso es lo que hace la ética… eso es autocontrol, concepto que no tiene nada que ver con la autocensura o con la censura que intentan imponer fuerzas ajenas al ejercicio del periodismo. El autocontrol lo da la ética y no se puede obviar esta realidad. Hacerlo equivale ampararse en el relativismo.”

Como colofón, Mila señala que lo único que anhela ahora que el libro ya ha sido publicado, es que todos los que piensan que la ética es un asunto eminentemente personal le den una oportunidad a este texto. “Si no logro hacerlos cambiar de opinión, espero al menos hacerlos pensar sobre el tema y ese es un buen punto de encuentro”, apostilla.

42 Comments:

At 6:40 a. m., Anonymous Anónimo said...

Este comentario ha sido eliminado por el autor.

 
At 11:01 a. m., Blogger Antigonum Cajan said...

Pues para invitarle a
http://endemismotrasnochado.blogspot.com/
SENTAR pautas...nuestra vocacion.

Suerte y exito en su blog...

 
At 6:27 p. m., Anonymous Anónimo said...

This web site really has all of the information I needed concerning
this subject and didn't know who to ask.

Also visit my web blog; Slim Helper

 
At 4:29 a. m., Anonymous Anónimo said...

Fantastic goods from you, man. I've understand your stuff previous to and you're
just extremely magnificent. I actually like what you
have acquired here, really like what you are stating and the
way in which you say it. You make it entertaining and you still take care of to keep
it wise. I cant wait to read far more from you.
This is really a wonderful site.

My site bigger muscles

 
At 6:11 p. m., Anonymous Anónimo said...

After going over a handful of the articles on your
website, I truly appreciate your technique of blogging. I saved it to my bookmark website list and will be checking back soon.
Please visit my web site too and tell me how you feel.


Also visit my blog ... Slim Helper Review

 
At 9:14 p. m., Anonymous Anónimo said...

Yesterday, while I was at work, my sister stole my iphone and tested to see if it can survive a 40 foot drop,
just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now destroyed and she has 83 views.
I know this is totally off topic but I had to share it with someone!


Here is my web page :: Liposom review

 
At 4:22 p. m., Anonymous Anónimo said...

I'm impressed, I have to admit. Seldom do I come across a blog that's both educative and engaging,
and without a doubt, you have hit the nail on the
head. The issue is an issue that not enough people are speaking intelligently about.
I am very happy I stumbled across this during my hunt for
something relating to this.

Here is my web-site - http://powerpumpxlblog.com

 
At 10:48 p. m., Anonymous Anónimo said...

Your style is really unique compared to other people I have read stuff from.
I appreciate you for posting when you've got the opportunity, Guess I'll just book mark this page.


My site; Ripped Muscle Extreme

 
At 9:43 a. m., Anonymous Anónimo said...

hey there and thank you for your information – I've definitely picked up something new from right here. I did however expertise several technical issues using this site, as I experienced to reload the website a lot of times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your web host is OK? Not that I'm complaining, but slow loading instances times
will very frequently affect your placement in google and could damage your high-quality
score if advertising and marketing with Adwords.

Well I'm adding this RSS to my email and could look out for a lot more of your respective intriguing content. Ensure that you update this again soon.

Stop by my web-site Anatomy X5 Review

 
At 5:19 p. m., Anonymous Anónimo said...

I do accept as true with all of the ideas you've introduced for your post. They're very convincing and can certainly work.
Nonetheless, the posts are too brief for novices.
May you please prolong them a bit from subsequent time?
Thank you for the post.

my web page; Build muscles fast

 
At 1:24 a. m., Anonymous Anónimo said...

Ridiculous quest there. What occurred after? Thanks!



My webpage - Slim Helper Review

 
At 10:31 a. m., Anonymous Anónimo said...

This is a topic that is near to my heart.
.. Take care! Where are your contact details though?



my web blog :: Best Anti Aging Cream

 
At 3:23 a. m., Anonymous Anónimo said...

Great post. I was checking constantly this blog and I am impressed!
Very useful information specially the last part
:) I care for such info much. I was looking for this certain information for a long time.

Thank you and best of luck.

Also visit my page: home staging companies

 
At 11:27 p. m., Anonymous Anónimo said...

whoah this blog is great i really like studying
your posts. Keep up the great work! You understand, a lot
of persons are looking round for this info, you can
help them greatly.


Best Male Enhancement

 
At 12:14 a. m., Anonymous Anónimo said...

I used to be suggested this web site via my cousin.
I'm not certain whether or not this put up is written by him as no one else know such specified approximately my difficulty. You are wonderful! Thanks!

Also visit my page ... Weight Loss Diet Patch

 
At 6:34 a. m., Anonymous Anónimo said...

What's up to every body, it's my first go to see of this web
site; this website consists of amazing and genuinely good
information for visitors.

Here is my weblog ... Asphalt Driveway St Paul

 
At 3:23 a. m., Anonymous Anónimo said...

I am so grateful for your article. Much thanks.
Instagram Follower

 
At 3:37 a. m., Blogger Rashid Awan said...

I am so grateful for your article. Much thanks.
BEST AIR MATTRESS

 
At 4:51 a. m., Anonymous Anónimo said...

I am so grateful for your article. Much thanks.

Best Coffe Table

 
At 8:07 a. m., Blogger Rashid Awan said...

I am so grateful for your article
Download videos

 
At 1:51 p. m., Blogger Rashid Awan said...

I am grateful for your article
Pc SoftBox

 
At 3:21 a. m., Blogger Instagram Downloader said...

Really helpful article. Great share
Downloader4Insta

 
At 1:39 a. m., Blogger Marcus Unger said...

Really helpful article. Great share
Grow Instagram Followers

 
At 8:18 a. m., Blogger Unknown said...

Thank you for your helpful post. nice article.
packagingcompany

 
At 1:18 a. m., Anonymous Anónimo said...

Really helpful article. Great share
VOVO GIFTS

 
At 4:33 a. m., Blogger Unknown said...

Thanks for this list. I have check all of these websites all are in working condition. and I can get many of the backlinks for my website thanks. packagingcompany

 
At 5:44 a. m., Blogger STARS HIDE said...

Really helpful article. Great share
Logitech mouse anywhere 2 review

 
At 2:03 a. m., Blogger kuch bhi said...

Really helpful article. Great share
SPRING FISHING ROD HOLDER - VOVO

 
At 4:52 a. m., Blogger Unknown said...

Thanks for this list. I have check all of these websites all are in working condition. and I can get many of the backlinks for my website.thanks packagingcompany

 
At 6:22 a. m., Blogger Zubair Ahmad said...

Your article is good for current affairs.
Guardrail

 
At 2:34 a. m., Blogger Unknown said...

Really helpful article. Great share
iMessage Guide

 
At 7:23 a. m., Blogger Ella Logan said...

Thank you for sharing the post with us. I was looking for the similar topic. It was helpful to me. Read More

 
At 3:12 a. m., Blogger kuch bhi said...

Really helpful article. Great share
Forex Brokers

 
At 7:16 a. m., Blogger STARS HIDE said...

Really helpful article. Great share
Cake Display fridge

 
At 9:43 a. m., Blogger tayyabsaqlain said...

"Thanks for this complete list. I have check all of these websites, all are in working
and I get many of the backlinks for my website. Thanks...

SocialSteeze Reviews dribbble

Social Steeze Review thriveglobal

SocialSteeze Reviews ukclimbing

Social Steeze Reviews community
Social Steeze Reviews bizbooklocal

 
At 4:14 a. m., Blogger Shaheryar said...

About Best Wireless Mouses Review:
Best Wireless Mouses is an incredible platform that claims to provide extensive reviews of the best wireless mouses. You can read reviews, check prices, and get to know about the solutions of your queries regarding wireless mouses.

Best wireless mouses
Wireless Mouses
Best of our product

 
At 1:54 a. m., Blogger awais chaudhry said...

Really helpful article. Great share

filesharingtalk

spoilemda1tese

hersimu

chichuahua

assblink

english spanish

floridaconcealrdcarry

pokerowned

smallbusiness

ww88

 
At 7:21 a. m., Blogger The House Removals said...

The House Removals is providing one of the best house removal facilities at very low price with full security and safety of your precious luggage that you want to take one place to another in London and the other areas. Our services are fully professional purely secure and safe. visit the best house removals articles:
solutions for moving easily at a low cost
Hidden Prices to move
solutions for moving easily at a low cost
Tips for the long distance move
how to choose a mover

 
At 12:51 p. m., Blogger Valencia home theater seating said...

Good information thanks for sharing.
The Advanced Healing Wellness Center (AHWC) highlights a holistic approach to health and wellness. We suggest to each customer to improve a strategy of action tailored to his or her separate requirements. Our goalmouth is to participate in physical, emotional, mental, nutritional, and spiritual mechanisms and restore equilibrium secretly and externally.
Holistic Wellness Center in Pembroke Pines, Florida. Traditional Chinese Medicine, Ayurveda, Nutritional Counseling, Chiropractic, Massage Therapy & More
ayurveda wellness center


vata pitta

healing wellness


 
At 10:54 a. m., Blogger House RemovalsTwickenham said...

Impress Blinds Ltd can help you out by providing excellent quality and cheap venetian blinds in United Kingdom. If you need impressive and perfect Venetian Blinds Fitted Inside Glass, our new Venetian Blinds are the best option. By spending some pounds you can avail our Venetian blinds to decorate your house and office. With a structure and fitting style that makes these fit Between the Glass Blinds for Windows, this new style by Impress Blinds are perfect and enhance the beauty of your house. You will have the option to slide them up or down opening or closing your windows blinds proficiently. Impress Blinds has thought of an ideal method to coordinate them with a progressed attractively controlled sliding system. Feel free to contact us
Get our high quality window blinds by visit our website

 
At 7:26 a. m., Blogger Monica said...

I thank you for giving us such a brilliant piece of space where we can read a very interesting knowledge about how to select a suitable product for your self.
custom boxes

 
At 6:58 a. m., Anonymous custom boxes said...

cosmetic boxes Pro offer these products and of various other wholesale products allows grand promotion, grand selling and brighter look of such products.

 

Publicar un comentario

<< Home